BEKÖSZÖNTÕ
A TELJES TÖRTÉNETHEZ
1992. november 22-én
éjszaka negyed kettõ, fél kettõ tájban
Berlin nyugati fõutcáján, a Kurfürsterdammon
mentem egy pfalzburgerstrassei lakás felé. Néztem
a középen elhúzó sûrû autóforgalomba,
néztem a drága üzletek magányát
a kirakatüvegek mögött, néztem a velem szemben
gyalogló emberek elszórakozott tekintetébe;
s akkor hirtelen elfogott a rémület.
Az ilyen esetekre használjuk azt a fordulatot, hogy egyetlen
pillanatig tartott az egész, ám ebben ez esetben a
valóság is ez volt: egy pillanatnyi rémület
, mindössze ennyi, teljességgel megmagyarázhatatlan
okból érkezett, teljességgel megmagyarázhatatlan
okból múlt el, s nem maradt utána más,
csak egy árnyék bennem, s ebben az árnyékban,
a Kurfürsterdamm éjszakai ragyogásával
körberakva, egy váratlan, heves, szívszorító
vízió: ahogy néhány ember menekül
elõre egy idõtlen pusztulásban, s közben
leltárba veszi mindazt, amitõl búcsúznia
kell.
A Háború és háború
címbe mintegy azonnal belefagyva, erre a vízióra
támaszkodott a könyv, amit 1992-ben kezdtem el, s mert
munka közben úgy éreztem, folyamatosan, évrõl
évre fogy azoknak a száma, akiknek egy ilyen vízió
s egy ilyen vízió kietlen mélye még
mond valamit, 1996-tól megpróbáltam felvenni
velük a kapcsolatot. Üzeneteket írtam két
éven át, s ezeket az üzeneteket külön-külön
mondatokra osztva széjjel, különbözõ
irodalmi folyóiratokban jelentettem meg, folyamatosan, mindenki
másnak valószínûleg homályos szemmel,
nekik azonban, azt hiszem, világosan és félreérthetetlenül.
1998-ban - s akkor már határozottan megnevezvén,
kikre gondolok, vagyis kedves, magányos, fáradt, érzékeny
olvasóként szólongatva õket - e amolyan
utolsó üzenetet küldtem számukra egy levélformában
feladott történettel, melyben a jövenndõ
fõhõs, egy háborgó lélek, a következõ
évre bejelentett regény gyökérzetérõl,
kiindulópontjáról szellemérõl
adott képet Megjött Ézsaiás cím
alatt
1999-ben aztán kiadattam magát a regényt, melynek
végét nem a könyv utolsó apján,
hanem a valóságban helyeztem el. Egész pontosan
s kissé gyermekire fogva a dolgot, a könyv egyszerûen
nem viselte el, csak a valóság, hogy valami ezzel
a könyvvel befejezõdjék, így hát
az úgynevezett befejezés, döntöttem el,
át fog tûnni a valóságba, hogy a voltaképpeni
vég legalább ott beteljesedhessék. És
be is teljesedett, mégpedig a következõ módon:
a hõs a végsõ fejezetben azt kéri, hogy
élete zárlatát egyetlen mondatban egy emléktáblára
véssék fel, s azt helyezzék el egy Mario Merz-szobor
közelében egy svájci múzeum falán.
Itt, a hõsnek ennél az utolsó kívánságánál
ér véget a regény. A valóság
azonban csak innen kezdõdik, annak regénybe bevont
szereplõi ugyanis - Marie a vonatról s a férje,
egy múzeumigazgató s a felesége, valamint Kalotaszegi
úr, a teremõr - úgy döntenek, hogy eme
utolsó kívánságnak, ha már a
fikció szigorú törvényei közt ez
nem volt lehetséges, legalább a valóság
engedékenyebb szerkezetében tényleg teljesednie
kell. Elkészíttetik tehát az emléktáblát,
a munkára egy magyar mûvészt, Bukta Imrét
kérve fel, belevésetik vele azt a bizonyos utolsó
mondatot, felszerelik a szóban forgó múzeum
falára, s a táblát 1999. június 27-én
vasárnap délelõtt 11-kor, mindannyian összegyûlvén
ott, s meghívót küldve az írónak
és Mario Merz-nek is, valóban leleplezik. Az ünnepség
realitása, s a múzeum falán most már
örökre ott függõ tábla, illetve a táblán
a hõs s a regény utolsó mondata: itt zárul
s szól más hangszereken tovább a Háború
és háború, melynek teljes anyagát
az egy mondatnyi üzenetektõl a levél szövegén
át a regényig s a svájci emléktábla
avatás filmanyagáig közli s fogja össze
ezzel egyetlen mûvé ez a CDROM - s teljesíti
be ezzel kedves, magányos, fáradt, érzékeny
olvasóinak tett ígéretét s folytatja
így egy párbeszéd történetét
velük a szerzõ, remény szerint.
Krasznahorkai László
|